SoMe-taaperosta supersankariksi

Myynnin_opass

Jännittää, kun pyörität sormea Enterin päällä. Kumitat ja korjaat. Pohdit ja kuitenkin rohkaiset mielesi ja painat "post"-nappia. Odotat innolla, mitä sanottavaa verkostollasi on epistolaasi.

Päivän päätteeksi kun kurkkaat, huomaat pettymykseksi: "0 tykkäystä" ja "342 views." Mitä hittoa? Harmituksen päälle huomaat, kun se sama hölösuu heittää ihan käsittämätöntä läppää vailla sen syvällisempää merkitystä ja saa 452 tykkäystä ja valtavan äänivyöryn - ihme spedeilyä. Päätät, että oli muuten viimeinen kirjoitus, millä yrität enää osallistuttaa verkostoasi mihinkään aiheeseen. Hetken jo mietit, että poistut koko SoMesta. Luuserien hommaa.

 


Jos sinusta tuntuu siltä, että jokainen postaus on kuin hento kaarnalaiva virrassa; uppoaa ensimmäiseen pyörteeseen, kun muut kiitävät vilkutellen ohi jahdilla ja skumppalasejaan kilistellen voitosta voittoon, neliöt liikkuen tai väriä tunnustaen, jatka lukemista.

SoMe on tämän päivän kuuma peruna. Kaikki puhuvat siitä, jotkut elävät sitä, mutta kukaan ei kerro, mitä hittoa se tarkoittaa käytännössä.

  • Voiko SoMessa tehdä kauppaa?
  • Mikä koko SoMen funktio työelämässä edes on? 
  • Kannattaako siihen käyttää aikaa?

Miten ylläpitää omaa kiinnostusta ja aktiviteettia, kun ketään ei tunnu kiinnostavan?

Jos miettii mitä tahansa vaivan väärtiä: tuleeko se ikinä kutsumatta, pyytämättä tai asiaan panostamatta ja onko se ilman näitä pitkäkestoista menestystä?

Ei salillakaan tulokset synny katselemalla ja vaikka Suomen mestaruudesta mielellään kotikatsomo ottaisikin kunnian, kyllä se taika tehdään siellä jäällä - muiden silmien alla paineessa. Tosi usein täällä lukee älyttömän oivalluttavia ajatuksia tyypeiltä, jotka sitten katoavat passivoituen kuin lumi kevään tullessa. Olen miettinyt, että mistä se johtuu? Johtuuko se siitä, että social selling ymmärretään vähän väärin vai iskeekö sisältömörkö niin lujaa nivusiin?

Yritän alla lyhyesti kuvata, mikä minun käsitykseni SoMesta on ja annan tiiviit viisi senttiäni sille, miten itse olen täällä onnistunut jonkinlaista räpeltämistä tekemään.

Kärjistetyt Social Selling irvikuvat:

SoMe-Stenforsit:

Esko Jorma Pentti lähetti sinulle connection pyynnön, jossa saatesanoina: "Hei Saara, huomasin, että kävit profiilissani - voinko myydä sulle jotain.. Vaikkapa paperia?"

SoMe-spämmääjät:

Irmeli Aivanoikeassa postasi: "Jos haluatte viedä myyntinne uusiin sfääreihin, tienata miljoonia rahaa ja nostaa jalat pöydälle, meillä on tarjolla tämä upea palvelu nimeltä "yrityksen joku" - ota yhteyttä meihin!"

 SoMe-mollaajat:

Jere Kiihkeämieli kommentoi Timo Yritteliään postausta: "hei, mitä sä oikein selität, kun et mistään mitään ymmärrä. Meillä asiat on hoidettu ihan eri sfääreillä, turha puhuakaan aiheesta, mistä et tiedä mitään. Syljen sun päälle." 

Social Selling blondimatikalla - älä ole SoMe-trolli!

  • Ymmärrä kanavan merkitys! Mielestäni tämä on paikka verkostoitua potentiaalisen oman kohderyhmän kanssa, oppia parhailta ja löytää mahdollisuuksia, joita ei välttämättä muualla ole nähtävissä. Paikka, jossa voi myös tulla paremmin tutuksi muille omana itsenään ja paikka, jossa voi lisäksi tuoda esiin omia asiantuntijamielipiteitä eri paneeleissa.
  • Dance like no one is watching! Uskalla olla aito ja myös jakaa pala itsestäsi! Jos jaat sisältöä, kerro niistä asioista, mitä itse olet oivaltanut, oppinut tai mitkä sinua kiinnostavat. Osallistu ja osallistuta. Älä mieti liikaa "mitä ne muut odottavat tai ajattelevat minusta" - onko sillä loppukädessä ihan liikaa väliä?
  • Älä tuputa! Ei täällä kannata tehdä kauppaa kuin torikauppiaat konsanaan ja huutaa "ostakaa makkaraa." Myytkö näin myös livenä asiakkaalle? ;) Nykyajan ostaja ei ole enää sokea lammas, jota myyjä taluttaa - eli kyllä sen huomaa, jos joku on epäaitoa ja haluaa vaan "tyrkyttää" tai vastaavasti olla jotain, mitä näytön ulkopuolella ei todellisuudessa ole.
  • Ei piiloagendoja! Jos aidosti haluat myydä jotain, SoMe on väärä paneeli spämmätä "kylmää kauppaa" eetteriin. Älä tuki koko verkostosi seiniä omalla läpinäkyvällä myyntimainoksella, joka kiinnostaa ehkä mikro-osaa ja ärsyttää makro-osaa. Tai jos teet sen, tee se tyylillä, vaikkapa siten, että potentiaalinen asiakas saa jo postauksesta itsestään itselleen jotain.
  • Ole siellä, missä sinua kaivataan, koska toka on vika! Nykypäivän valtikka on se kädessä oleva verkon jatke, ja jos et ole löydettävissä silloin, kun tarve yllättää, joku muu kyllä mielellään vie sen paalupaikan. Keskinkertainen pesee loistavan olemalla paikalla. Vaikka olisitkin paras - jos olet piilossa, ei sinua sieltä tulla hakemaan.
  • Älä metsään huuda, vaan opi mestareilta! Kun postaat, älä mene pää edellä puuhun. Tsekkaa koska ja miten postaus kannattaa teknisesti tai sisällöllisesti toteuttaa, että se saa enemmän näyttöjä. Tästä ja paljon muustakin on esim. Sani Leino ja Jarkko Sjöman tehnyt upeaa duunia purkamalla myyttejä sisältömöröstä ja ohjaamalla ihmisiä vaihtopenkeiltä vetopaikoille SoMessa. Vastaavasti myös SoMe-Guru Tom Laine kertoo kansalle jatkuvasti siitä, miten algoritmi toimii ja miten täällä kannattaa toimia, jotta se tuottaa aikaan nähden myös hyötyä.
  • Joku on joskus lyönyt päänsä seinään oppiakseen; ota sinä oikotie ja kasvata verkostoasi oppimalla parhailta. Seuraa asiantuntijavaikuttajia, osallistu keskusteluihin ja opiskele! Täällä on ihan mielettömän upeita oivalluksia artikkeleiden, postausten ja keskusteluiden joukossa. Oma virtasi on yhtä hyvä kuin verkostosi - laajenna sitä rohkeasti. Laittaisin heti ja vähintään seurantaan SoMe:ssa upeeta duunia tekevät tyypit, kuten vaikkapa Social sellingin kapellimestari Sani Leino tai myynnin messias Johannes Karjula tai THE Telinekeisari Patrik Sarinko.
  • Pyydä rohkeasti apua ja myös palautetta, yleensä sitä saa, kun uskaltaa vain pyytää!
  • Laitan tähän muutaman linkin sivuille, josta tiedän, että on iloa varmasti:
  • http://www.sanileino.com/sisaltopankki/
  • https://www.tomlaine.com/linkedin-megaopas/

Parempi aito kuin maito, ota mieluummin SoMe-överit kuin vajarit. Herätä mielipiteitä enemmän kuin unohdusta - ei kait ne asiakkaatkaan muuten muista ostaa juuri sinulta. Ole läsnä ja löydä uusia lähtöjä ja verkostoja. Uskalla sanoa, kun tuntuu tai jos jostain syystä joku puuttuu. Anna palanen itsestäsi, taidoistasi ja osaamisestasi. Kerta kiellon päälle:

Auta - älä myy! Tiedätkö, mitä kaikkea esim. Sani myy? Tiedätkö silti, että häneltä saa aina apua? Ainakin oma mielikuva on ollut jo pitkään Sanista (ennen kuin ollaan edes tutustuttu) vähän niin kuin "your friendly neighborhood Spiderman" - aina auttava ammattilainen.

Herätä tunteita! Esim. Ruba on todella vahva mielipiteissään - osa rakastaa, osa "vihaa," mutta jäänyt jokaiselle varmasti mieleen.

Ole aito! Esim. Patrik Sarinko - suodattamatonta ja viihdyttävää tajunnanvirtaa, jossa on taustalla aina vankka sanoma.

Olet media; itse päätät oletko seiska vai HBR!

Saara Vehoniemi

Saara Vehoniemi

Business Director, Inhouse Group

Jaa tämä artikkeli

Tilaa blogiartikkelit sähköpostiisi